آذين وب

سيستم مديريت محتوا

طراحي سايت

طراحي وب

طراحي وب سايت

طراحي وب سايت

معرفی کلاس های توسعه خلاق

بسم الله الرحمن الرحیم

توسعه‌ی خلاق

تعریف:

توسعه‌ی خلاق آموزه‌ایی پرورشی و آموزشی است که سعی دارد با برنامه‌های ذیل در راستای آماده سازی کودک ۶ ساله برای یادگیری بهتر با نگاهی خلاق عمل نماید.

هدف‌ها:

تقویت انگیزه‌مندی برای یادگیری (توسعه‌ی جستجوگری و جویندگی)

همکاری با مربیان و معلمان

تقویت کیفیت شنیداری

تقویت کیفیت دیداری

آگاهی بخشی علمی و عملی به والدین در راستای تربیت کودک خلاق و موثر

تقویت حس وظیفه شناسی

فعالیتها

* فعالیتها شامل کارهای هنری تجسمی برای تقویت کیفیت دیداری به عنوان راس برنامه‌های خلاقیت محور توسعه و تقویت کیفیت دیداری در انجام همین فعالیتها میسر خواهد شد.

* بازدید از موزه، پارک، پارکهای فناوری و …

والدین طی این بازدیدها باید در کنار فرزندان حضور داشته باشند (به استثناء بعضی از پارکهای فناوری)

* دادن تکالیفی روشمند که در آن اهدافی مانند تقویت حس وظیفه‌شناسی کودک،تقویت کیفیت دیداری و رشد هوش هیجانی (کنش خلاقانه) و رشد هوش معنوی (خلاقیت ذهنی) نیز منظور شده است.

مشاوره

* ثبت گزارشات و مشاوره‌ی مکتوب

یکی از مهمترین بخش‌های دوره‌ی توسعه‌ی خلاق مشاوره اولیاء فراگیر به روشی مکتوب می‌باشد. اولیاء در دفتر گزارشی مخصوص هر روز صرفاً کمتر از یک صفحه (به جز موارد خاص) گزارشی از وضعیت کودک بر اساس خواسته‌های کارشناس یادداشت نموده و چنانچه سوالی داشتند سوال خود را طرح می‌نمایند. هر هفته مشاور کارشناس گزارش‌ها را مطالعه و جواب سوالات را داده یا چنانچه در مطالب به نکته‌ی حائز اهمیتی برخورد نماید درمورد آن نظر کارشناسی خود را ارائه می‌نماید. کارشناسی که دفاتر گزارش را می‌خواند از روند گزارشات مربیان نیز با خبر است با کودکان نیز گفت‌وگو یا مشاهده دارد و نقاشی‌های کودکان را به عنوان یک فاکتور مهم تحت بررسی دارد. مشاور چنانچه نیاز به مشاوره حضوری ببیند حتماً این کار را انجام خواهد داد. در غیر اینصورت صرفاً اولیاء می‌توانند با گرفتن وقت مشاوره و پرداخت هزینه حق‌المشاوره از مشاوره جداگانه حضوری برخوردار گردند چه بسا مشاوره کتبی چنان کارساز بوده که کمتر نیاز به مشاوره حضوری می‌باشد و والدین در این دفاتر صرفاً می‌توانند درمورد روند رشد خلاقانه و موارد مرتبط با آن (نسبت به فراگیر) سوال نمایند و کارشناس نسبت به سوالات متفرقه و حاشیه‌ای خود را موظف نمی‌داند.

 

مشاوره جمعی و حضوری

* در هر دو ماه یک جلسه مشاوره حضوری جمعی با والدین می‌باشد که کارشناس مسائل کلیدی و مهم رشد و پرورش خلاقیت و یادگیری کودک و موارد مربوط به آن را گوشزد می‌نماید.

* تجربه به ما نشان داده والدینی که پروسه‌ی ثبت گزارشات ارزیابی و مشاوره‌ی مکتوب را جدی گرفته به‌سان چندین واحد درسی جدی پژوهشی عمل کرده و پس از دوره‌ی توسعه‌ی خلاق از تسلط و نگاه علمی و عملی دقیقی نسبت به تربیت کودکان خود برخوردار شده‌‌اند.

تقویت کیفیت شنیداری

* آموزش موسیقی

هدف از این دوره صرفاً این نیست که فراگیر با موسیقی و ملودی‌های موزیکال آشنا شود بلکه از اهداف این دوره در گام اول تقویت کیفیت شنیداری و در گام بعد بهره‌گیری از ریاضی نهفته در تئوری موسیقی می‌باشد این روش ذهن کودک را به جستجوهای ریاضی و هندسی در (فیزیک) اصوات و وزنهای ادبی و شعری به صورت ناخودآگاه آشنا می‌کند.

* تجربه نشان داده کودکانی که قبل از ۹ سالگی با موسیقی آشنا می‌شوند و گوش موسیقی آنها قوی‌تر می‌شود دو طرف مغزشان فعال شده و از حافظه‌های بهتری برخوردارند.

* تجربه در مرکز سرویاسین نشان داده کودکانی که با تئوری ابتدایی موسیقی آشنا می‌شوند اصلاً جز افرادی نیستند که اوقات خود را به موسیقی‌های مبتذل و خطرناک بگذرانند و بعضاً از یک شناخت بهتری برخوردارند. چه‌بسا این روش صرفاً یک آشنایی به فیزیک صوتی و اوزان است.

* در طول کلاس موسیقی حتماً باید یکی از والدین در هنگام آموزش فراگیر حضور داشته باشد.

* بهترین استفاده را از این دوره کسانی می‌برند که تمارین موسیقی را به صورت روزانه در منزل پیگیری می‌کنند.

* اشتیاق والدین در هنگام تمرین به صورت ناخودآگاه به کودک منتقل می‌شود.

میزهای گفت‌وگو

* از بخش‌های مهم که کودکان ابتدا شنیدن را و سپس درک درست از شنیده و سپس بروز شنیده‌ها را یاد می‌گیرند میز گفت‌وگو است. هر هفته مدیر میز گفت‌وگو در فضایی دایره‌وار با فراگیران حول یک موضوع صحبت می‌کند از آنجا که کودکان ابتدا به ساکن نمی‌توانند حول یک موضوع بحث کنند و اصولاً بحث و گفت‌وگو رابطه‌ی مستقیم با شنیدن، تفکر و تمرکز دارد. برای همین تا حدود ۶ ماه، بیشتر این میزهای گفت‌وگو اکثرا و در ابتدا با داستانهای کودکانه آغاز می‌شود ولی این داستانها هدفدار بوده که درمورد آن تحلیل صورت می‌گیرد و به شرط آمادگی اکثریت کودکان در مورد موضوعات واحد و مستقل نیز بحث می‌شود.

*والدینی که به شنیدن موضوعات میز گفت‌وگو و حتی داستانهای ارائه شده از کودک خود علاقه نشان می‌دهند در این همکاری وتعامل هم ارتباط کلامی خود را با کودک برای آینده محکم می‌کنند(چه‌بسا یکی از مشکلات والدین نسبت به کودکان و نوجوانان خود همین نکته است که آنها علاقه‌ایی ندارند درمورد موارد و مسائل بیرون از خانه حرفی بزنند) – از طرفی این علاقه باعث می‌شود تا کیفیت شنیداری کودک بهتر شود چون او یاد می‌گیرد آنچه را شنیده به خوبی ارائه کند وحتی مورد تشویق قرار گیرد.

*بعضی از والدین گزارشی دو خطی از صحبتهای کودک در میز گفت‌وگو در دفتر گزارش می‌نویسند که ثبت با ارزشی است و اگر موارد خاصی باشد مشاور به آن پاسخ خواهد داد.

*یکی از مواردی که می‌شود استعداد کودکان را دقیق‌تر شناسایی کرد سوالات کودک است که اکثراً بواسطه‌ی میز گفت‌وگو یا پس از آن در خانه طرح می‌شود ثبت این گونه سوالات در دفتر گزارش بسیار مفید و حائز اهمیت است.

*هر چند تلاش مدیر میز گفت‌وگو یاد دادن شنیدن و تمرکز و خوب شنیدن و ابراز نظر توام با تعقل است. یعنی اساس این میزهای گفت‌وگو عقلانیت است اما سعی می‌شود تا مستقیم یا غیر مستقیم از طریق داستانها و یا گفته‌ها مصادیق اخلاقی نیز در کودکان شناخته و معرفی گردد.

آموزش قرآن

هر چند از تلاشهای جدی ما درک مفاهیم با ارزش قرآن است ولی پیشنهاد اساسی ما این است که والدین از مراکز آموزشی مستقیم قرآن نیز حتماً بهره برده و یا از سی دی های مکمل برای حفظ و یادگیری قرآن برای کودک خود بهره ببرند. اما برای تشویق عمومی کودکان به دریافت آیات الهی سعی شده تا هرماه به یادگیری و حفظ یک تا دو سوره‌ی کوچک قرآن اقدام شود. تلاشهای مکمل خانواده در این عرصه بسیار مهم و اثر گذار است.

* فارغ از ارزشهای نهفته در آیات الهی خاصیت تمرکز و تقویت کیفیت شنیداری و گفتاری در قرآن از مهم‌ترین ویژگی‌هاست.

شعرخوانی

سعی می‌شود شعرهایی که هم از حیث مفاهیم و هم ار حیث آموزش غیرمستقیم به کودک موثر باشد تهیه یا ساخته شده و با کودک کار شود و کودک آنها را حفظ کند. حفظ اشعار در زمان خردسالی غیر از کمک به خلاقیت شاعرانه و کنترل بخش شهودی ذهن کودک و حافظه به درک پیچیدگی‌های ریاضی‌وار زبان و وزن موسیقیایی آن کمک می‌کند. یعنی نقش مهمی در خلاقیت ذهنی دارد.

آموزش زبان انگلیسی

تجربه نشان داده آموزشهای زبان در این سنین با توجه به اینکه در خانه و جامعه از آن استفاده نمی‌شود تقریباً آموزشی ناکارآمد و کم فایده است و یا لااقل فواید کم آن برای سالهای بعد تاثیر خود را بروز می‌دهد. چه‌بسا افراد و خصوصاً ذهن سالم کودکان به دنبال علوم و اطلاعاتی است که کارایی آن را ببینند. از این رو ابتدا ما اشاره می کنیم که آموزش زبان در این سنین باعث می‌شود که در ناخودآگاه کودک برای سالهای بعد این آمادگی فراهم گردد که زبان را بهتر بیاموزد. اما اگر والدین در منزل گاهی با او تمارین کاربردی و کمّی که داده می‌شود را انجام دهند و یا از کارتونها و فیلم‌های مناسب کودک به زبان انگلیسی استفاده نمایند، احتمال دلزدگی کودک از یادگیری زبان را به حداقل رسانده و از بین می‌برند.

* تمارین ساده و کاربردی هستند و سی‌دی‌های صوتی نیز در اختیار قرار خواهد گرفت.

* سعی شده است برای ارتباط کودک با شکل و حروف زبان انگلیسی دفاتر رنگ‌آمیزی زبان با تناسب‌بندی رنگی به آنها داده شود.به دلیل برنامه های جایگزین این مورد اختیاری است، یعنی والدین می توانند شخصا این برنامه را در منزل با فرزند خود اجرا کنند.

تمارین خلاقیت ذهنی و تصویری در دفاتر جدولی

*این تمارین به تحلیل‌های بصری و ریاضی‌وار نهفته در طبیعت می‌پردازد. یعنی کودک به صورت ناخودآگاه می‌فهمد فرم‌های بصری دارای نظام‌های ساده، پیچیده و مرکب هستند. برای این پروسه از دفاتر مخصوص استفاده‌ می‌شود و نتایج درخشان تجربیات سالهای قبل، چراغ روشنی است که با اطمینان بیشتری حرکت کنیم.

*کالیگرافی همان شکل و سیاق خط نوشته‌هاست. از این رو این پروژه را از نام آموزشی الفبا یا خوشنویسی یا خط‌نگاری به «کالیگرافی» تغییر نام داده‌ایم تا اهداف اصلی آن مخدوش نشود. کودکان در این سنین نیاز به یادگیری مستقیم الفبا ندارند. چه‌بسا اگر آنرا فراگیرند در مدرسه و کلاس اول (براساس تجربیات متعدد) به درسهای معلم گوش فرا نمی‌دهند و یا غرور در آنها بخاطر اطلاعات بیشتر، باعث کم شدن تمرکز آنها شده است.

*کالیگرافی براساس خطوط نستعلیق نوعی آموزش زیبا فهمی و زیباشناسی  تصویری است که هدف آن آموزش خط و الفبا نیست بلکه در این فرم‌ها خاصیت‌های نهفته‌ای وجود دارد که بر روحیه‌ی کودکان موثر است و تمرکز بصری آنها را به شدت بالا می‌برد.

*بعضی از والدین به خیال اینکه در همان گام اول کودک باید خطوط را موافق و هماهنگ با نمونه اجرا کند احساس می‌کنند که مربی یا کارشناسان بی‌توجه بوده و کودک خطوط را خراب و بد زده و ممکن است پیشرفت نکند. این درحالی است که این دسته از والدین توانایی کودک را با خود مقایسه کرده و این قیاس، خطرناک است.

*بعضی از والدین وسواس گونه تلاش دارند که کودک خطا نکند و خطای قلمی او را مدام پاک می‌کنند. این روش نه آنکه توفیق چندانی نمی‌دهد بلکه اسباب وسواس فکری و عملی را برای آینده کودک رقم می‌کند. برای همین لازم است تا ابتدا کارهای خوب او را تشویق و کارهای متوسط او را رها کرده و اگر کار ضعیف و عجولانه ایی داشت تصحیح و مرمت نماید و حتی‌الامکان هر بار استفاده از پاک کن کمتر شود.

/ کالیگرافی از ترم سوم اجرا میشود.

نکات مهم

* از آنجا که یکی از اهداف ما تقویت حس وظیفه شناسی است ، لازم است که تمارین و تکالیف را در ابتدا با تشویق و سپس با جدیت توام با زیرکی پیگیری کرده و چنانچه با موانع یا مشکلاتی روبه‌ور شدید موارد را در دفاتر گزارش ثبت تا کارشناس مشاوره پاسخگو باشد. قابل ذکر روند تقویت این حس آرام آرام صورت می‌گیرد و نتایج کلی و اساسی آن در ترم سوم ارائه می‌شود.

* براساس تجربه بخش مهمی از تلاشهای ما و والدین در بی توجهی به تکالیف در ایام تعطیل عید نوروز مخدوش می‌شود برای همین تمارین هماهنگ و ساده‌ی آن ایام مهم است و باید پیگیری شود.

* لازم است تا فراگیر راس ساعت (هشت) و تا قبل از هشت و ده دقیقه سر کلاس حاضر باشد و در نرمش و حرکات ایزومتریک اولیه شرکت نماید. تاخیر بیش از ده دقیقه باعث می‌شود از این برنامه مفید محروم بماند و تا برنامه‌ی بعدی باید بیرون از کلاس حضور یابد.

* ساعات خواب کودک را حتماً کنترل نمایید خصوصاً روزهایی که کلاس دارند لازم است که شب قبل آن خوب استراحت کرده باشند و صبحانه خورده باشند. البته در محل آموزشگاه یک میان وعده ساده مانند برشی از میوه یا نان و پنیر یا شیرینی و بیسکویت داده می‌شود ولی کافی نیست.

* لازم است تا نقاشی کودکان صرفاً در دفاتر مخصوص کار شود تا برای اسکن و نظریه کارشناس مشکلی ایجاد نشود. حتماً تاریخ و موضوع باید ثبت شود.

* در هنگام اتمام کلاس لازم است ظرف مدت ۱۰ دقیقه محل آموزشگاه را ترک نمایید.

* از آنجا که مربیان برای هر جلسه گزارش مکتوبی ارائه می‌کنند که بر اساس بررسی همان گزارش‌ها به انضمام نقاشی‌های کودک و نظر مشاور روانشناسی هر ۳ ماه گزارشی ارائه می‌شود لازم است تا از برخورد وسواس گرایانه و سوالهای مداوم هر روزی و هرجلسه‌ایی از مربیان حتی‌الامکان خودداری شود به جز موارد خاصی مانند اطلاعات کودک بیمار که لازم است بین مربی و والدین به صورت موردی گفت‌وگو باشد. البته مربیان ما پاسخگو هستند و تمامی فراگیران را مورد توجه قرار می‌دهند چه بسا پس از تعطیلی کلاس نیز باید دقایقی را به ثبت گزارشات براساس واقع‌نگری اختصاص بدهند.

* چنانچه کودک بیماری واگیرداری داشت از حضور او تا زمان بهبودی خودداری نمایید.

* در دوره‌ی توسعه‌ی خلاق نقاشی‌ها جداگانه توسط کارشناس مشاهده می‌شود و موارد به عنوان فاکتورهای تشویقی در کنار و حاشیه نقاشی ثبت و اعلام می‌شود و نقاشی هر فراگیر نسبت به خودش ارزیابی می‌شود یعنی فاکتور رقابتی و مسابقه‌ایی بین بچه‌های یک کلاس برقرار نیست چه بسا استعداد کودکان و توانایی آنان نسبت به تمارین قبلی و تمرکز آنها نیز متفاوت است. برای همین از دست بردن در نقاشی‌های کودک جداً خودداری نمایید ولی می‌توانید او را راهنمایی کنید و یا اگر احیاناً قرار است شکلی را برایش بکشید در جایی دیگر بکشید. هرچند تکرار این مطلب به کلیشه‌ایی شدن ذهن کودک و باعث لطمه به جستجوگری او می‌شود.

* موضوعات داده شده براساس روندی خاص طراحی و بررسی شده  فلذا آنها را جدی بگیرید. اگر کودک شما نقاشی را انجام ندهد مورد توبیخ ما قرار نمی‌گیرد ولی به نحوی از نحوها از تشویق ما برخوردار نشده و با روشهای سهل و آسان سعی می‌کنیم او را به وظیفه‌شناسی سوق دهیم. لازم است او را تشویق کنید تا در اولین ساعات به انجام تکالیف بپردازد و از موکول کردن آن به آخرین ساعات جداً خودداری کند. اگر به نوعی از انجام کار طفره رفت لااقل از او بخواهید طراحی کند تا با تشویق کارشناس بر اساس روند مکتوب حاشیه نقاشی و طراحی تمایل او به رنگ‌آمیزی افزایش یابد.(همزمان با کارکرد او حتماً تلویزیون خاموش باشد فقط با نظر کارشناس می‌توانید از موسیقی‌های مناسب استفاده کنید).

* در مورد موضوعات سعی کنید او را راهنمایی کنید به طور مثال وقتی موضوعات واقعی هستند (موضوعات سه ماهه اول و بخش‌های زیادی از سه ماهه دوم همه براساس موضوعات واقعی است) آن موضوعات را ابتدا به آن نشان دهید. یعنی در زمان اتمام کلاس سعی کنید موضوع داده شده را در دفاتر تکالیف خوانده و اگر به طور مثال طراحی از یک دوچرخه است در انتها از او بپرسید نظر خودش درباره‌ی آن چیست و سپس نظرتان را ارائه کنید. البته بخاطر ابراز نظر از او تشکر کنید.

* در هر کارگاه مربی زبان، مربی نقاشی، کارشناس بررسی نقاشی و مشاور مطالعه کننده گزارشات متفاوت هستند و شاید بتوان گفت این پروژه یک پروژه کاملا کیفی است که از گستره‌ی کارشناسی بالایی برخوردار است برای همین تمارین و تکالیف بخش مهمی از تکمیل فرایند کمّی پروژه‌ی توسعه‌ی خلاق است. برای همین آنرا جدی بگیرید.

* حیات این موسسه با بدنه‌ی کارشناسی قوی علیرغم هزینه‌های دیگر از جمله اجاره بها ساختمان و حفظ و نگهداری به پرداخت مداوم شهریه‌ها وابسته است فلذا لازم است تا شهریه‌هایی که (با ارائه چک) پرداخت می‌نمایند در سررسید با مشکل روبه‌رو نشوند.(… به سابقه چون بعضی از والدین در سررسید تاریخ چک را فراموش کرده‌اند چنانچه لازم است می‌شود با ارسال پیامک در دو روز قبل یادآوری کرد. این مسئله منوط به اعلام والدین می‌باشد)

* به لطف الهی کودکانی که در این پروسه تربیت شده‌اند از وضعیت بسیار بهتر از حیث بهداشت روانی و تریبت اجتماعی نسبت به دیگر همسالان خود برخوردار بوده و نمونه‌های آن کاملاً و واضحاً قابل مشاهده است. کودکانی که هم‌اکنون در پروسه‌های دیگر مکمل خلاقیت و یا کارگاه‌های اندیشه بعضاً اولین نتایج فکری خود را در غالب مقالات حتی در سنین ده سالگی ارائه کرده‌اند. مبین همین مدعاست.

موسسه ما یک موسسه عقل محور است و هوش محوری هدف آن نیست ولی رشد هوش معنوی(SQ) و هوش هیجانی (EQ) در آنها به رشد هوش عمومی نیز منجر می‌شود.

چهارشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۲
مدیر
۳ نظر برای “ معرفی کلاس های توسعه خلاق ”
  1. نادري می‌گه:

    و می خواستم بدونم این همان کلاس های پیش دبستانی است یا کلاسی جدا از آن است . ممنون

  2. نادري می‌گه:

    سلام. می خواستم بدونم این کلاس هنوز برگزار می شود یا نه ؟