آذين وب

سيستم مديريت محتوا

طراحي سايت

طراحي وب

طراحي وب سايت

طراحي وب سايت

معرفی کلاس های توسعه خلاق

معرفی کلاس های توسعه خلاق
بسم الله الرحمن الرحیم
توسعه‌ی خلاق

تعریف:
«توسعه خلاق» آموزه‌ی پرورشی و آموزشی است که سعی دارد با راهبردهای تربیتی با هدف آماده سازی کودکان بالای ۶ ساله برای یادگیری بهتر با نگاهی خلاق و پژوهنده. آموزه ی «توسعه خلاق» یک مدل مفهومیِ تربیتی است که توسط گروه فرهنگی و هنری سرو یاسین زیر نظر دکتر احمدرضا آذربایجانی(آذر) برای این هدف طراحی و اعتباریابی شده است.
در برنامه توسعه خلاق با رصد اهداف مهم یادگیری دوره پیش دبستانی چند اصل تربیتی مهم مد نظر است.
۱. والدین و فرزند در این روش یادگیری هر دو سهیم هستند.
۲. یادگیریِ «گفت و گو»ی صحیح برای آن که والدین بتوانند: الف: خودشان مولد باشند و راه پیدا کنند./ب: با کودکان تعامل پویا و محققانه پیدا کنند./ج: بتوانند در یک گفت و گوی صحیح مشاوره ی خوبی بگیرند.
۳. کودک لازم است همراه با معلم خویش جستجو کند و بین آنها تعامل وجود دارد و نه صرفاً انتقال.
۴. معلم در فرایند بین انتقال و کشف قرار دارد؛ پس معلم در این شرایط تسهیلگر است و یادگیری را تسهیل می کند.
۵. یادگیری به صورت مداوم و از آسان به پیچیده است در اصطلاح تربیتی به آن توالی و تراکم میگویند.
۶. کودک در کلاس باید همدلی با همکلاسی ها را بیاموزد تا فرایند اجتماعی بودن و با هم یاد گرفتن در او تسهیل شود.

اهداف‌:
تقویت انگیزه‌مندی برای یادگیری (توسعه‌ی جستجوگری و جویندگی)
تقویت رابطه ی شاگرد و مربی
تقویت کیفیت شنیداری
تقویت کیفیت دیداری
آگاهی بخشی علمی و عملی به والدین در راستای تربیت کودک خلاق و موثر
تقویت حس وظیفه شناسی
مقدمه راهبرد ها
اولین گام راهبردی «توسعه خلاق» یاد دادن «گفت و گو» است . زیرا در تمام مراحل فعالیت ، محور و بنای «توسعه خلاق» بر «گفت و گو» پایه ریزی شده است . گفت وگو عالی ترین نوع ارتباط انسانی است که در آن موضوع و مسئله در محور قرار دارد، طرف های گفت وگو لازم است حرف های یکدیگر را درست بشنوند و یا درست منظور خودر ا بیان کنند، حرف از پیش تعیین شده در آن نیست ولی سوال از پیش طرح شده در آن وجود دارد و مهم تر از همه امر «خودتصحیحی» در آن وجود دارد.

راهبرد کنترل موانع یادگیری: این راهبرد، ابتدا به شناسایی موانع یادگیری می پردازد و سپس به مدیریت آن می پردازد ؛ در این راهبرد عوامل متعددی از حیث تغذیه ، روان شناختی ، رفتارشناختی ، جامعه شناختی توسط کارشناسان مرتبط بررسی می گردد و آگاهی های لازم ارائه می گردد . هر جلسه ی کارشناسی (با توجه به فضای گفت وگو) تشکیل می گردد و آگاهی بخشی و اطلاع رسانی لازم همراه با خلاصه ی مکتوب موارد مهم به مخاطبین (فراگیران ، والدین ، مربیان ) ارائه می گردد. و بر اساس تجربیات علمی و عملی متناسب با موضوع پس از گذشت یک دوره ی مشخص، جلسه ی ارزیابی آگاهی های ارائه شده برقرار می گردد تا یادگیری و تحلیل های مخاطبین ارزیابی گردد .
قابل ذکر مجموع راهبرد های اجرایی توسعه خلاق ، به هدف یاد دادن تحلیل و ایجاد فضای نقد متناسب با فطرت است . بنابراین نقش اساتید راهنما که آئینه وار به نمایش فضای ذهنی ، روانی و اجتماعی فراگیران می پردازند بسیار با اهمیت و پررنگ است و کارشناسان مربوطه می دانند که با یک پدیده از پیش تعیین شده و مکتوب روبه رو نیستند .
در حقیقت راهبرد عمومی توسعه خلاق به شناسایی موانع یادگیری و رفع آن ، آموزش نقد تحلیلی ، شناسایی استعدادها ، توسعه یادگیری و ایجاد انگیزه می پردازد .
راهبرد های اختصاصی توسعه خلاق
۱٫ میز گفت و گو :
میز گفت و گو برای برقراری فضای گفتگو از سنین خردسالی فعالیت می کند ، اکثر موضوعات توسط خود کودکان مهیا می شود . در اصل این فضا شرایط را برای خوب شنیدن و ابراز کلام و سخن مهیا تر می کند . طرح اولیه بعضی مباحث درین میز ها باعث می شود تا کودکان نسبت به آن مطالب در آینده عاطفه نشان داده و آن ها را بهتر و دقیق تر یاد بگیرند. در بعضی از مراکز این شیوه بر اساس مدل فلسفه برای کودکان اقای لیپمن کار میشود. این مدل نیز به کمک تفکر استدلالی و شهروند خوب کمک میکند که در شیوه ی توسعه خلاق بعضی از برنامه های درسی با آن هم پوشانی دارد.
از آنجا که سیستم «توسعه خلاق» یادگیر محور است بنابراین هوش محوری بعضی از فراگیران در میز گفت وگو باید در خدمت یادگیری بیاید و کارشناس تلاش دارد تا فضای رقابت را تبدیل به فضای مشارکت کند (سیستم ها ی هوش محور به رقابت می اندیشند و به مشارکت به سان ابزاری کوتاه و موقتی برای رسیدن به پیروزی فردی و شخصی می نگرند)
۲٫ برنامه درسی نقاشی موضوعی روشمند و هدفمند / جداول دفاتر روشمند/ کالیگرافی ایرانی/
درین بخش سعی می گردد تا ابتدا فراگیر ( با آموزش غیر مستقیم ) تمایز بین «دیدن» و « نگاه کردن» را بفهمد ، سپس با تمرینات روزانه این فهم درونی می گردد. این تمرین ها تمایل فراگیر را به نگاه کردن ، واقع بینی ، شناختن و ساختارشناسی افزایش می دهد و بعد از طی این دوره این امر تبدیل به یک امر درونی می گردد و نیاز به تذکر یا فشار از بیرون نیست . این راهبرد به هدف توسعه ی کیفیت و خلاقیت بصری طراحی و اعتبار یابی شده است.
در دوره‌ی توسعه‌ی خلاق نقاشی‌ها جداگانه توسط کارشناس مشاهده می‌شود و موارد به عنوان فاکتورهای تشویقی در کنار و حاشیه نقاشی ثبت و اعلام می‌شود و نقاشی هر فراگیر نسبت به خودش ارزیابی می‌شود یعنی فاکتور رقابتی و مسابقه‌ایی بین بچه‌های یک کلاس برقرار نیست چه بسا استعداد کودکان و توانایی آنان نسبت به تمارین قبلی و تمرکز آنها نیز متفاوت است. برای همین والدین از دست بردن در نقاشی‌های کودک جداً برحذر داشته میشوند.
موضوعات داده شده براساس روندی خاص برای تقویتروحیه ی پژوهشگری بصری طراحی واعتباریابی شده است.
اگر کودکی نقاشی را انجام ندهد مورد توبیخ قرار نمی‌گیرد ولی به نحوی از انحاء از تشویق ما برخوردار نشده و با روشهای سهل و آسان سعی می‌کنیم او را به وظیفه‌شناسی سوق دهیم.
کالیگرافی براساس خطوط نستعلیق نوعی آموزش زیبا فهمی و زیباشناسی تصویری است که هدف آن آموزش خط و الفبا نیست بلکه در این فرم‌ها خاصیت‌های نهفته‌ای وجود دارد که بر روحیه‌ی کودکان موثر است و تمرکز بصری آنها را به شدت بالا می‌برد.
کالیگرافی همان شکل و سیاق خط نوشته‌هاست. از این رو این پروژه را از نام آموزشی الفبا یا خوشنویسی یا خط‌نگاری به «کالیگرافی» تغییر نام داده‌ایم تا اهداف اصلی آن مخدوش نشود. کودکان در این سنین نیاز به یادگیری مستقیم الفبا ندارند. چه‌بسا اگر آنرا فراگیرند در مدرسه و کلاس اول (براساس تجربیات متعدد) به درسهای معلم گوش فرا نمی‌دهند و یا غرور در آنها بخاطر اطلاعات بیشتر، باعث کم شدن تمرکز آنها شده است.
برنامه جداول روشمند به تحلیل‌های بصری و ریاضی‌وار نهفته در طبیعت می‌پردازد. یعنی کودک به صورت ناخودآگاه می‌فهمد فرم‌های بصری دارای نظام‌های ساده، پیچیده و مرکب هستند. برای این پروسه از دفاتر مخصوص استفاده‌ می‌شود و نتایج معنادار تجربیات صورت گرفته، امکانی است تا با اطمینان بیشتری حرکت کنیم.

۳٫ برنامه درسی میز گفت و گو / یاددادن موسیقی روشمند :
آموزش موسیقی خلاق برای کودکان پیش دبستانی و کلاس اولی ها به شکلی برنامه ریزی شده است که تمرکز ، تفهم و انگیزه ی یادگیری ریاضی در آنها ایجاد شود . یکی از اهداف برگذاری میز گفت وگو تقویت گوش دادن فعال بوده است. این راهبرد به هدف توسعه کیفیت و خلاقیت شنیداری طراحی شده و اعتبار یابی شده است.
هدف از این دوره صرفاً این نیست که فراگیر با موسیقی و ملودی‌های موزیکال آشنا شود بلکه از اهداف این دوره در گام اول تقویت کیفیت شنیداری و در گام بعد بهره‌گیری از ریاضی نهفته در تئوری موسیقی می‌باشد این روش ذهن کودک را به جستجوهای ریاضی و هندسی در (فیزیک) اصوات و وزنهای ادبی و شعری به صورت ناخودآگاه آشنا می‌کند.
پژوهش های صورت گرفته نشان داده کودکانی که قبل از ۹ سالگی با موسیقی آشنا می‌شوند و گوش موسیقی آنها قوی‌تر می‌شود دو طرف مغزشان فعال شده و از حافظه‌های بهتری برخوردارند. همچنین مطالعات در مرکز سرویاسین نشان داده کودکانی که با تئوری ابتدایی موسیقی آشنا می‌شونداکثرا جز افرادی نیستند که اوقات خود را به موسیقی‌های مبتذل و خطرناک بگذرانند و بعضاً از یک شناخت بهتری برخوردارند. چه‌بسا این روش صرفاً یک آشنایی به فیزیک صوتی و اوزان است.
* در طول کلاس موسیقی حتماً باید یکی از والدین در هنگام آموزش فراگیر حضور داشته باشد.

۴٫ راهنمایی و راهبری ولی فراگیر/مکتوب و حضوری :
در این راهبرد اولیاء هر روز به یادداشت فاکتور های مورد نظر کارشناس مربوطه می پردازند ، کارشناس مربوطه با کارشناسان خلاقیت ، تغذیه ، رفتارشناس ، روانشناس ، جامعه شناس و مدیریت و برنامه ریزی در ارتباط است کارشناس مربوطه غیر اینکه از تجربه عملی و کاربردی برخوردار است دارای یکی از مدارک ، روان شناسی ، جامعه شناسی ، مدیریت برنامه ریزی و خلاقیت می باشد .
کارشناس با مطالعه ی فاکتور ها به نگرش منطقی تر و مدیریت کردن بستر یادگیری که با فطرت و سلامت روح و روان فراگیر هماهنگ است به صورت مکتوب در ذیل سئوالات یا توضیحات ولی مربوطه می پردازد .
راهبری اولیاء فراگیر به نحوی است که در آن ها امکان تحلیل و خودکاری را ایجاد می کند به نحوی که اکثر اولیاء (در تجربیات قبلی) پس از گذشت یکسال توانسته اند بر اساس زمان و نیاز، همراه با فرزند خود حرکت کرده و طریقه ی مدیریت درست را شناسایی و موقعیت بهتری برای برنامه ریزی های صحیح تر بدست آورند . در حقیقت ایشان پس از گذشت یکسال می توانند مجموعه ایی ارزشمند از اطلاعات و تحلیل های مفید و باارزش تهیه و تولید نمایند که در آینده برای تربیت و شناخت دقیق تر مستند به گزارشات مکتوب ، برای نوادگان خود نیز اطلاعات و آگاهی های مناسبی را به جا خواهند گذاشت ؛ این روش یک تکنولوژی تربیتی و آموزشی (یادگیری) است که به صورت علمی ، عملی ، بومی و متناسب با وضعیت اجتماعی و خانوادگی در اولیاء ایجاد و بارور می شود و بعضاً این تجربیات بسیار فراتر از آگاهی های وارداتی ، تئوریک و تجربه نشده ی خارجی می باشند.
* در هر دو ماه یک جلسه مشاوره حضوری جمعی با والدین می‌باشد که کارشناس مسائل کلیدی و مهم رشد و پرورش خلاقیت و یادگیری کودک و موارد مربوط به آن را گوشزد می‌نماید.
* مطالعه ی صورت گرفته به ما نشان داده والدینی که پروسه‌ی ثبت گزارشات ارزیابی و مشاوره‌ی مکتوب را جدی گرفته به‌سان چندین واحد درسی جدی پژوهشی عمل کرده و پس از دوره‌ی توسعه‌ی خلاق از تسلط و نگاه علمی و عملی دقیقی نسبت به تربیت کودکان خود برخوردار شده‌‌اند.
روند های ارتباطی با والدین
* اکثر برنامه‌های توسعه‌ی خلاق به صورت مدون و مکتوب می‌باشند. از جمله تکالیف و تمارین در دفترچه مخصوصی به اطلاع والدین خواهد رسید.
* چنانچه نیاز به اطلاع رسانی ویژه برای افزایش آگاهی والدین باشد کتب، سی دی یا مقالاتی معرفی و یا ارائه می‌گردد.
* همچنین یادآوری‌های مهم و سریع نیز از طریق پیام رسان ها، ایمیل یا ارسال پیامک و تماس تلفنی است.
۵٫ تکالیف آسان و سازگار که باشیب ملایم متراکم میشوند/ مشاوره های مرتبط با تقویت وظیفه شناسی
فعالیتها شامل کارهای هنری تجسمی برای تقویت کیفیت دیداری به عنوان راس برنامه‌های خلاقیت محور توسعه و تقویت کیفیت دیداری در انجام همین فعالیتها میسر خواهد شد.
بازدید از موزه، پارک، پارکهای فناوری و …
والدین طی این بازدیدها باید در کنار فرزندان حضور داشته باشند (به استثناء بعضی از پارکهای فناوری)
دادن تکالیف روشمند که در آن اهدافی مانند تقویت حس وظیفه‌شناسی کودک، تقویت کیفیت دیداری و رشد هوش هیجانی (کنش خلاقانه) و رشد هوش معنوی (خلاقیت ذهنی) نیز منظور شده به جهت افزایش حس وظیفه شناسی طراحی و اعتبار یابی شده است.ارائه گزارشاتی از میز گفت وگو و داستان های طرح شده در آن برای والدین و درج آن در دفاتر نیز به همین منظور پیش بینی شده است.

آموزش قرآن
هر چند از تلاشهای جدی ما درک مفاهیم با ارزش قرآن است ولی پیشنهاد اساسی ما این است که والدین از مراکز آموزشی مستقیم قرآن نیز حتماً بهره برده و یا از سی دی های مکمل برای حفظ و یادگیری قرآن برای کودک خود بهره ببرند. اما برای تشویق عمومی کودکان به دریافت آیات الهی سعی شده تا هرماه به یادگیری و حفظ یک تا دو سوره‌ی کوچک قرآن اقدام شود. تلاشهای مکمل خانواده در این عرصه بسیار مهم و اثر گذار است.
* فارغ از ارزشهای نهفته در آیات الهی خاصیت تمرکز و تقویت کیفیت شنیداری و گفتاری در قرآن از مهم‌ترین ویژگی‌هاست.
شعرخوانی
سعی می‌شود شعرهایی که هم از حیث مفاهیم و هم ار حیث آموزش غیرمستقیم به کودک موثر باشد تهیه یا ساخته شده و با کودک کار شود و کودک آنها را حفظ کند. حفظ اشعار در زمان خردسالی غیر از کمک به خلاقیت شاعرانه و کنترل بخش شهودی ذهن کودک و حافظه به درک پیچیدگی‌های ریاضی‌وار زبان و وزن موسیقیایی آن کمک می‌کند. یعنی نقش مهمی در خلاقیت ذهنی دارد.
تعمق در زبان مادری
تجربه نشان داده آموزشهای زبان خارجی در این سنین با توجه به اینکه در خانه و جامعه از آن استفاده نمی‌شود تقریباً آموزشی ناکارآمد و کم فایده است و یا لااقل فواید محدود و گاه مخرب آن برای سالهای بعد تاثیر خود را بروز می‌دهد. چه‌بسا افراد و خصوصاً ذهن سالم کودکان به دنبال علوم و اطلاعاتی است که کارایی آن را ببینند. از این رو ابتدا ما اشاره می کنیم که آموزش زبان در این سنین باعث می‌شود که در ناخودآگاه کودک برای سالهای بعد این آمادگی فراهم گردد که زبان را بهتر بیاموزد و مطالعات ما نشان میدهد که اکثر کودکانی که زبان دوم را در کودکی و قبل از تقویت زبان مادری یاد میگیرند به صورت معنا داری از کشور خود گریزان و فراری هستند و در آرزوی حضور و خدمت در کشوری هستند که برای یادگیری زبان اش هزینه کرده اند. از همین رو با استفاده از داستان های آسان شده از ادبیات فارسی و با ایجاد شرایط گفت و گو تلاش میشود تا کودکان ارام و قدم به قدم در زبان خودشان بهتر و عمیق تر فکر کنند.( چون وسیله ی اساسی تفکر، زبان است و شاید ساختار زبان ها در نهادشان شبیه به هم باشند ولی هویتمندی ناشی از تعمق در زبان مادری به هیجان خدمت و تعلق به وطن کمک میکند.)

تمارین خلاقیت ذهنی و تصویری در دفاتر جدولی
*این تمارین به تحلیل‌های بصری و ریاضی‌وار نهفته در طبیعت می‌پردازد. یعنی کودک به صورت ناخودآگاه می‌فهمد فرم‌های بصری دارای نظام‌های ساده، پیچیده و مرکب هستند. برای این پروسه از دفاتر مخصوص استفاده‌ می‌شود و نتایج درخشان تجربیات سالهای قبل، چراغ روشنی است که با اطمینان بیشتری حرکت کنیم.
*کالیگرافی همان شکل و سیاق خط نوشته‌هاست. از این رو این پروژه را از نام آموزشی الفبا یا خوشنویسی یا خط‌نگاری به «کالیگرافی» تغییر نام داده‌ایم تا اهداف اصلی آن مخدوش نشود. کودکان در این سنین نیاز به یادگیری مستقیم الفبا ندارند. چه‌بسا اگر آنرا فراگیرند در مدرسه و کلاس اول (براساس تجربیات متعدد) به درسهای معلم گوش فرا نمی‌دهند و یا غرور در آنها بخاطر اطلاعات بیشتر، باعث کم شدن تمرکز آنها شده است.
*کالیگرافی براساس خطوط نستعلیق نوعی آموزش زیبا فهمی و زیباشناسی تصویری است که هدف آن آموزش خط و الفبا نیست بلکه در این فرم‌ها خاصیت‌های نهفته‌ای وجود دارد که بر روحیه‌ی کودکان موثر است و تمرکز بصری آنها را به شدت بالا می‌برد.
*بعضی از والدین به خیال اینکه در همان گام اول کودک باید خطوط را موافق و هماهنگ با نمونه اجرا کند احساس می‌کنند که مربی یا کارشناسان بی‌توجه بوده و کودک خطوط را خراب و بد زده و ممکن است پیشرفت نکند. این درحالی است که این دسته از والدین توانایی کودک را با خود مقایسه کرده و این قیاس، خطرناک است.
*بعضی از والدین وسواس گونه تلاش دارند که کودک خطا نکند و خطای قلمی او را مدام پاک می‌کنند. این روش نه آنکه توفیق چندانی نمی‌دهد بلکه اسباب وسواس فکری و عملی را برای آینده کودک رقم می‌کند. برای همین لازم است تا ابتدا کارهای خوب او را تشویق و کارهای متوسط او را رها کرده و اگر کار ضعیف و عجولانه ایی داشت تصحیح و مرمت نماید و حتی‌الامکان هر بار استفاده از پاک کن کمتر شود.
نکات مهم
* از آنجا که یکی از اهداف ما تقویت حس وظیفه شناسی است ، لازم است که تمارین و تکالیف را در ابتدا با تشویق و سپس با جدیت توام با زیرکی پیگیری کرده و چنانچه با موانع یا مشکلاتی روبه‌ور شدید موارد را در دفاتر گزارش ثبت تا کارشناس مشاوره پاسخگو باشد. قابل ذکر روند تقویت این حس آرام آرام صورت می‌گیرد و نتایج کلی و اساسی آن در ترم سوم ارائه می‌شود.
* براساس تجربه بخش مهمی از تلاشهای ما و والدین در بی توجهی به تکالیف در ایام تعطیل عید نوروز مخدوش می‌شود برای همین تمارین هماهنگ و ساده‌ی آن ایام مهم است و باید پیگیری شود.
* لازم است تا فراگیر راس ساعت (هشت) و تا قبل از هشت و ده دقیقه سر کلاس حاضر باشد و در نرمش و حرکات ایزومتریک اولیه شرکت نماید. تاخیر بیش از ده دقیقه باعث می‌شود از این برنامه مفید محروم بماند و تا برنامه‌ی بعدی باید بیرون از کلاس حضور یابد.
* ساعات خواب کودک را حتماً کنترل نمایید خصوصاً روزهایی که کلاس دارند لازم است که شب قبل آن خوب استراحت کرده باشند و صبحانه خورده باشند. البته در محل آموزشگاه یک میان وعده ساده مانند برشی از میوه یا نان و پنیر یا شیرینی و بیسکویت داده می‌شود ولی کافی نیست.
* لازم است تا نقاشی کودکان صرفاً در دفاتر مخصوص کار شود تا برای اسکن و نظریه کارشناس مشکلی ایجاد نشود. حتماً تاریخ و موضوع باید ثبت شود.
* در هنگام اتمام کلاس لازم است ظرف مدت ۱۰ دقیقه محل آموزشگاه را ترک نمایید.
* از آنجا که مربیان برای هر جلسه گزارش مکتوبی ارائه می‌کنند که بر اساس بررسی همان گزارش‌ها به انضمام نقاشی‌های کودک و نظر مشاور روانشناسی هر ۳ ماه گزارشی ارائه می‌شود لازم است تا از برخورد وسواس گرایانه و سوالهای مداوم هر روزی و هرجلسه‌ایی از مربیان حتی‌الامکان خودداری شود به جز موارد خاصی مانند اطلاعات کودک بیمار که لازم است بین مربی و والدین به صورت موردی گفت‌وگو باشد. البته مربیان ما پاسخگو هستند و تمامی فراگیران را مورد توجه قرار می‌دهند چه بسا پس از تعطیلی کلاس نیز باید دقایقی را به ثبت گزارشات براساس واقع‌نگری اختصاص بدهند.
* چنانچه کودک بیماری واگیرداری داشت از حضور او تا زمان بهبودی خودداری نمایید.
* در دوره‌ی توسعه‌ی خلاق نقاشی‌ها جداگانه توسط کارشناس مشاهده می‌شود و موارد به عنوان فاکتورهای تشویقی در کنار و حاشیه نقاشی ثبت و اعلام می‌شود و نقاشی هر فراگیر نسبت به خودش ارزیابی می‌شود یعنی فاکتور رقابتی و مسابقه‌ایی بین بچه‌های یک کلاس برقرار نیست چه بسا استعداد کودکان و توانایی آنان نسبت به تمارین قبلی و تمرکز آنها نیز متفاوت است. برای همین از دست بردن در نقاشی‌های کودک جداً خودداری نمایید ولی می‌توانید او را راهنمایی کنید و یا اگر احیاناً قرار است شکلی را برایش بکشید در جایی دیگر بکشید. هرچند تکرار این مطلب به کلیشه‌ایی شدن ذهن کودک و باعث لطمه به جستجوگری او می‌شود.
* موضوعات داده شده براساس روندی خاص طراحی و بررسی شده فلذا آنها را جدی بگیرید. اگر کودک شما نقاشی را انجام ندهد مورد توبیخ ما قرار نمی‌گیرد ولی به نحوی از نحوها از تشویق ما برخوردار نشده و با روشهای سهل و آسان سعی می‌کنیم او را به وظیفه‌شناسی سوق دهیم. لازم است او را تشویق کنید تا در اولین ساعات به انجام تکالیف بپردازد و از موکول کردن آن به آخرین ساعات جداً خودداری کند. اگر به نوعی از انجام کار طفره رفت لااقل از او بخواهید طراحی کند تا با تشویق کارشناس بر اساس روند مکتوب حاشیه نقاشی و طراحی تمایل او به رنگ‌آمیزی افزایش یابد.(همزمان با کارکرد او حتماً تلویزیون خاموش باشد فقط با نظر کارشناس می‌توانید از موسیقی‌های مناسب استفاده کنید).
* در مورد موضوعات سعی کنید او را راهنمایی کنید به طور مثال وقتی موضوعات واقعی هستند (موضوعات سه ماهه اول و بخش‌های زیادی از سه ماهه دوم همه براساس موضوعات واقعی است) آن موضوعات را ابتدا به آن نشان دهید. یعنی در زمان اتمام کلاس سعی کنید موضوع داده شده را در دفاتر تکالیف خوانده و اگر به طور مثال طراحی از یک دوچرخه است در همان ابتدا از او بپرسید نظر خودش درباره‌ی آن چیست و سپس نظرتان را ارائه کنید. البته بخاطر ابراز نظر از او تشکر کنید.
* در هر کارگاه مربی زبان، مربی نقاشی، کارشناس بررسی نقاشی و مشاور مطالعه کننده گزارشات متفاوت هستند و شاید بتوان گفت این پروژه یک پروژه کاملا کیفی است که از گستره‌ی کارشناسی بالایی برخوردار است برای همین تمارین و تکالیف بخش مهمی از تکمیل فرایند کمّی پروژه‌ی توسعه‌ی خلاق است. برای همین آنرا جدی بگیرید.
* حیات این موسسه با بدنه‌ی کارشناسی قوی علیرغم هزینه‌های دیگر از جمله اجاره بها ساختمان و حفظ و نگهداری به پرداخت مداوم شهریه‌ها وابسته است فلذا لازم است تا شهریه‌هایی که (با ارائه چک) پرداخت می‌نمایند در سررسید با مشکل روبه‌رو نشوند.(… به سابقه چون بعضی از والدین در سررسید تاریخ چک را فراموش کرده‌اند چنانچه لازم است می‌شود با ارسال پیامک در دو روز قبل یادآوری کرد. این مسئله منوط به اعلام والدین می‌باشد)
* به لطف الهی کودکانی که در این پروسه تربیت شده‌اند از وضعیت بسیار بهتر از حیث بهداشت روانی و تریبت اجتماعی نسبت به دیگر همسالان خود برخوردار بوده و نمونه‌های آن کاملاً و واضحاً قابل مشاهده است. کودکانی که هم‌اکنون در پروسه‌های دیگر مکمل خلاقیت و یا کارگاه‌های اندیشه بعضاً اولین نتایج فکری خود را در غالب مقالات حتی در سنین ده سالگی ارائه کرده‌اند. مبین همین مدعاست.
موسسه ما یک موسسه عقل محور است و هوش محوری هدف آن نیست ولی رشد هوش معنوی(SQ) و هوش هیجانی (EQ) در آنها به رشد هوش عمومی نیز منجر می‌شود.

چهارشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۲
مدیر
۳ نظر برای “ معرفی کلاس های توسعه خلاق ”
  1. نادري می‌گه:

    و می خواستم بدونم این همان کلاس های پیش دبستانی است یا کلاسی جدا از آن است . ممنون

  2. نادري می‌گه:

    سلام. می خواستم بدونم این کلاس هنوز برگزار می شود یا نه ؟