آذين وب

سيستم مديريت محتوا

طراحي سايت

طراحي وب

طراحي وب سايت

طراحي وب سايت

معیشتِ “درست”، “خوب” و “زیبا”

نکته ها، نغزها و درد و دل های تربیتی
احمدرضا آذر
معیشتِ “درست”، “خوب” و “زیبا”
«تربیت سرطانی» یا تربیت های سرطانی
✔️قبل از هر توضیحی به جملات ذیل با دقت نظر کنیم:
۱- اگر ملک خودم را بفروشم و در بانک بگذارم و سودش را بگیرم سود زیادی دارد و برای چه آنرا اجاره بدهم.
۲- پول را نباید به کسی قرض داد چون با گذر زمان ارزش خود را از دست میدهد، خصوصا اگر پولت را قسطی پس بدهند.
۳- فلانی آدم با ارزشی است، چون پولدار است.
۴- من حتی اعتقادی به پرداخت مالیات و عوارض ندارم چه برسد به پرداخت دیونِ دینی و مذهبی.
۵- پولدار ها چون لیاقت داشته اند خدا به آنها بیشتر مال داده است.
۶- فقرا چون لیاقت نداشته اند خدا به آنها پول نداده است.
۷- مادرم می گوید : فلانی استاد خوبی برای تو نیست، چون در خانه ای اجاره ای زندگی می کند، ماشین هم ندارد. او می خواهد یک نوازنده ی فقیر مثلِ خودش تحویل جامعه بدهد.
۸- اگر شریک خوب بود، خدا هم شریک می گرفت.
۹- چرا وقتی بانک هست و می توانم سود پولم را بگیرم و دوباره سود را در بانک گذارده و سود آنرا هم بگیرم، سرمایه گذاری کنم؟ خصوصا که در سرمایه گذاری امکان دارد ضرر کنم.
۱۰- با آنکه پسرم عاشق مترجمی زبان است ولی من گفته ام هر طوری شده باید در دانشگاه دندانپزشکی بخواند چون این کار درآمد خوبی دارد.

🔻تجسم کنید پس از هر “تب” و “التهاب” “لرز” و “فرونشست” نباشد. یعنی به واسطه ی بیماری تورم و التهاب بدن را فرابگیرد و مداوم توسعه و بسط داشته باشد. آنگاه چه می شود ؟ اگر رشد چه در بدنه گیاه، بدن حیوان و یا انسان پیاپی سیر صعودی داشت چه خواهد شد ؟ منظور آن است که اگر رشد دایناسور واری پیدا شود که هیچ چیز مقابل آنرا نگیرد و هیچ عقل یا علمی نتواند آنرا کنترل کند چه بلایی در انتظار حیات است ؟
🦀وقتی بافتی سرطانی در بدن رشد پیدا می کند فقط توسعه، بسط و زیاد شدن را می داند و می خواهد . بافت سرطانی اگر در کنار صعودش، نزول هم می داشت، ممکن بود در کنار دیگر اندام ها زندگی مسالمت آمیزی پیدا کرده و یا لا اقل هستی اندام را در معرض انهدام قرار ندهد.
🔹این تعریف از تربیت سرطانی، خصوصا به ” تربیت اقتصادی” رایج در کشور ما به تربیت قابل تعمیم است. پدران ومادران ، هر انتخاب، نگاه و یا هر رفتار یا داستانی که برای کودکان خود می پسندند یا انتخاب می کنند، رقم زننده ی نوع و مدلِ تربیت آنها خواهد بود. تربیتی که در آینده می تواند اسباب رحمت یا اسباب زحمت خود، خانواده و جامعه را فراهم کند.
🔸والدینی که از تجارت فقط سود و بهره یِ آنرا می فهمند و زیان و ورشکستگی را نمی فهمند این دیدگاه را با رفتار و سخنان خود به فرزندان انتقال می دهند و اینجاست که تربیت سرطانی رقم می خورد. تربیت سرطانی بسیار نرم و لطیف است و بدون اینکه دارنده ی آن بفهمد شیوع پیدا می کند و اقتصاد، اخلاق و فرهنگ و تمدن جامعه را نشانه می رود. در کشور های توسعه یافته بانک، پایگاهی است که حافظ مال و اموال منقول مردم است و ممکن است بانک ها مشارکتِ واقعی هم داشته باشند ولی سرمایه گذاری انحصاری و محتکرانه نمیکنند آن ها به مشتریان بانک این اعتماد را میدهند که این جا مخزن پول مردم است و قرار نیست به خاطر دادن سود های کلان سرمایه گذاری های ویژه بکنند. چون در کار اقتصادی و در هر جامعه ای سود و زیان برای هر دو طرفِ توافق وجود دارد و اگر بانکی ورشکسته شود مشتریان بانک که پول را در خزانه بانک امانت گذارده اند متضرر خواهند شد.
🔹در یک اقتصاد سالم قیمت اجناس و املاک دائما افزایش نمی یابد. در زمانهایی که به هر دلیلی اقتصاد در معرض تورم قرار گیرد امری به نام “ورشکستگی” وجود دارد تا اقتصاد دوباره در جریان و مدار خودش قرار بگیرد. این در حالی است که در اقتصاد ناسالم امری بنام احتکار، نگاه داشتن اموال به هر حیله و خدعه ایی است، برای آنکه از قیمت نیفتند. اگر در این گونه جوامع، ورشکستگی هست، فقط برای کارآفرینان واقعی و سالم ممکن است رخ بدهد، یعنی در نظر بگیرید بدنی به سلول های ناسالم و اندام خودش بی اعتماد شود و سرطانهای افزون شونده در آن توسعه یابند.

🔸بازار ایجاد شغل و بر طرف کردن مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم حداقل در رسانه ها و در بین مردم بسیار گرم و پر رونق است. در این عرصه یک حلقه مهم ازاین زنجیره به شدت مغفول مانده است. این حلقه گمشده «تربیتِ فرهنگِ اقتصادی»یا « تربیت فرهنگِ معیشت» است.
🔹منظور از تربیت فرهنگِ اقتصادی، طرق ایجاد کار آفرینی و یا ایجاد بنگاه دیر یا زود بازده نیست. منظور از تربیت فرهنگِ اقتصادی «در این مرقومه» فرهنگ توسعه ی واقعیِ اقتصادی برای حل معیشت “درست”، “خوب” و “زیبا” است.
🔻قبل از هر چیز «معیشتِ درست»، «معیشت خوب» و «معیشت زیبا» را شرح می دهم.
✔️«درست بودن»، «خوب بودن» و «زیبا بودن» هرسه در طول هم هستند. به این معنی که تا چیزی درست نباشد نمیتواند خوب باشد و تا چیزی خوب نباشد نمی تواند زیبا باشد.«علم» و «منطق» درستی و نادرستی را تمییز می دهد و «عقل» و «اخلاق»، خوبی را از بدی و «جان» و «قلبِ» بیدار، زیبایی را از زشتی تمیز میدهد.
🌸«معیشت درست» یعنی داشتن حق آب و نان و مسکن در خور و در شأن و گذران سالمِ طبیعی، همانگونه که هر موجود طبیعی در طبیعت این حق را داراست. وقتی می گوییم «درست» ناظر به علمی بودن و منطقی بودن است.
🌺«معیشت خوب» یعنی داشتن حق آب و نان و مسکن در خور و شأن و گذران سالم آنگونه که ادیان، حکماء و عاقلان جامعه در لوایح و قوانین و نوشته ها توافق و یا بیان کرده اند. معیشت خوب در امتداد معیشت درست است. وقتی می گوییم «خوب» ناظر به عقلی بودن و اخلاقی بودن است.
❤️«معیشت زیبا» یعنی داشتن حق آب و نان و مسکن در خور شأن و گذران سالم آنگونه که قلب روشن ضمیر و عقلِ زیبا پسند برای خود و دیگران رقم می کند. معیشت زیبا در امتداد معیشتِ خوب و معیشتِ درست است. وقتی می گوییم «زیبا» ناظر به حکیمانه بودن و هنری بودن است.
❓پس از ذکر این مقدمه این سوال پیش می آید که : آیا معیشتِ اکثر ما در کدام مراتب است؟ آیا این همه نظرات و اقوال علمی و کارشناسی در دانشگاه ها و نوشته ها چه معیشتی را برای مردم رقم زده اند؟
🍀اینکه در قدیم تجار و کسبه ی بازار خود را ملزم می دانسته اند تا یک دوره علم «مکاسب» را نزد یک روحانی صالح و با تجربه بیاموزند برای آن بود که معیشتِ شان دستخوش بلا نشود و از طرفی اخلاقی رفتار کرده و کار و کاسبی راه بیندازند که اگرخدا، پیامبر و کتاب الهی را راضی نمی کند، لااقل نرنجاند.
☘️اینکه دراحکام اسلام برای مجازاتِ عمل دزدی، قانون سختِ قطعِ ۴ انگشت دست، ایجاد شده به خاطر ایجاد ترس وتَنَبهی است که دزد را به این فکر بیندازد که به دنبال معیشت خوب باشد و در حقیقت، چون انسان عقل دارد، دزدی برای کسب روزی اش، “معیشتِ درست” محسوب نمی شود. چه بسا اگر کسی گرسنه باشد و بیم مرگ داشته باشد و کسی نیز به او مالی برای تغذیه ندهد، چنانچه او به اندازه ی خوردن غذایی بدزدد معیشت او درست است.
🔻اینکه در تفکرات دینی بخشی از درآمد به عنوان سهم های الهی تعیین شده، از خمس، زکات و انفاق گرفته تا صدقه و مهم تر از همه قرض الحسنه برای توسعه ی مهربانی و فرهنگ است. اینکه کسی به قدر قوت و معیشت و مسکن خود به قدر کافی و وافی دارد ولی بخاطر توسعه و رونق پیرامون خودش صادقانه، بی منت، بدون چشمداشت و افزون خواهی بر اساس علم و ایمان میکوشد، مصداق “معیشتِ زیبا” است. حیوانات بر اساس غریزه و منطق طبیعی که در نهاد خود دارند روزی می خورند، انسان شاید از منظری حیوان هم باشد ولی «حیوانِ ناطق» است؛ بنابراین اگر گربه ایی گوشتی که برای پختن دم پنجره گذارده اید را بردارد و ببرد کار نادرستی انجام نداده ولی اگر انسان عاقل این کار را بکند نه زیبا است، نه خوب است و نه درست. خیلی از شغل های رایج در جامعه ی ما حتی درست نیستند چه برسد به اینکه در مراتبِ درست به بالا باشند.
😓 در هیچ فرایند طبیعی،”ربا” و مصادیق ربا خواری را مشاهده نمی کنیم، مگر آنکه انسان با خود خواهی اش، طبیعت را به فساد کشیده باشد.
🙄ای کاش قبل از تربیت فعالانِ اقتصادی، به «تربیت فرهنگ اقتصادی» و «تربیت اجرایِ مصادیق فرهنگی اقتصاد» مبادرت می شد، تا لااقل امید معیشتِ خوب در جامعه افزون تر می شد.

شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۷
مدیر