آذين وب

سيستم مديريت محتوا

طراحي سايت

طراحي وب

طراحي وب سايت

طراحي وب سايت

فروتنی لازمه ی یادگیری واقعی است، کودکان ابتدا آنرا یاد میگیرند

نکته ها، نغزها و درد و دل های تربیتی
احمد رضا آذر

🔷فروتنی لازمه ی یادگیری واقعی است، کودکان ابتدا آنرا یاد میگیرند

🔸«زبان» آیینه عقل و تفکر انسان است آنچه کودکان در این دنیا اول بار از زبان فرا می گیرند، “زاری” است. برای تقاضای غذا و یا ابراز مشکلات و مسائل گریه میکنند. کمی که بزرگتر می شوند و می توانند بعضی از الفاظ را یاد بگیرند، در آغاز، اکثرا اسم ها را یاد میگیرند و فعل جملات شان را با حالت زاری و گریه بیان می دارند، اوج یادگیری هم دقیقا در همین اوقات برای کودک حاصل میشود، دانشمندان و محققان نیز وقتی به مسئله مهم و غامضی برخورد میکنند، آنقدر پیش میروند تا درمانده شده و در دل شان حالت زاری ایجاد شده و آن گاه است که مسئله را حل میکنند.
✔️یادگیری به دست آوردن و حاصل کردن است. مطالب بالا مبین این نکته است که یادگیری با تواضع و فروتنی رابطه ی تنگاتنگی دارد. یادگیری به دست آوردن حقیقی است، واقعیت آن است که دستاورد های کودکان در اَوان کودکی که زاری بلدند در تمام طول زندگی به درد آنها می خورد، منظور از زاری در این متن یعنی آنکه آنها فروتنی و خشوع را بلدند،
🔻«خاشع» و «فروتن» کیست؟
🔹کسی که مغرور و متکبر نیست، کسی که قدر دیگران را میداند و چشمش به دیگری نیز باز است، کسی که قدر دوست، ولی، مربی ، معلم، استاد و منابع یادگیری را میداند و به ایشان ارج میگذارد، همانی است که «زاری» بلد است و میتواند هربار «دستاورد» خوبی برای خود فراهم چیند. خدا در قرآن میگوید: «خدا را به زاری بخوانید»(اعراف: ۵۵) یعنی بدانیم که او «ثابت» است و ما “متغیر”، بدانیم که او «دارنده» است و ما “فقیر”. بدانیم که او «پُر» است و ما “خالی”. چگونه شخص خالی(کنایه از وابستگی) ، فقیر و متغیر میتواند در مقابل خداوند غنی و ثابت، با خودپسندی، دستور و صدای بلند دستاوردی به دست بیاورد؟
🔲من شاگردانی کم سن و سالی را دیده ام که دستاورد خود را صرفا ناشی از خود میدانند و حاضر نیستند بگویند که این سخن از معلم، مربی و یا حاصل گفت و گو با دوست شان است و یا در فلان کتاب آنرا خوانده اند، آنها کسانی اند که اگر خود تصحیحی نکنند علم شان در آینده به دردشان نخواهد خورد و به دلیل نقص در یادگیری های مقدماتی، رسوایی به بار خواهند آورد. این در حالی است که استادان پیری هم دارم که با تواضع و فروتنی از اساتید خود مدام یاد خیر کرده و ارجاعات مطالب به دست آمده شان را با دقت ذکر میکنند. آنها هر روز مثل کودکانِ یادگیرنده، دستاورد های چشمگیری دارند آنقدر که حسادتِ حسودانِ متکبر را بر می انگیزد.

سه شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۷
مدیر