آذين وب

سيستم مديريت محتوا

طراحي سايت

طراحي وب

طراحي وب سايت

طراحي وب سايت

آیا هر کتاب و فیلمی ارزش خواندن و دیدن دارد؟

نکته ها، نغزها و درد و دل های تربیتی
احمد رضا آذر
🔴👇این مطلب خصوصا برای والدینی که کودک و نوجوان دارند، ارزش خواندن دارد(مدت مطالعه۱۱ دقیقه)
🔸آیا هر کتابی ارزش یکبار خواندن را دارد؟
🔹این سوال در کارگاه اندیشه ایی که اعضاء اش نوجوان(۱۴ تا۱۷سال) هستند مطرح شد، بخشی از گفت وگو را ملاحظه کنید:
– بله ارزشِ خواندن دارد.
– هر چه باشد؟
– بله.
– ممکن است وقت را تلف کند؟
– لا اقل بعد از خواندنش میفهمیم به درد نمی خورد.
– اگر مطالبِ کتاب به جایِ “علم”، ترویجِ «جهل» بود، چه؟
– علم پیدا کردنِ به «جهل»، خودش “علم” نیست؟
– خُب، اگر “قدرتِ تمییز” نداشتیم چه بلایی ممکن است سرِ ما بیاید؟
– به هر جهت این کتاب را یک احمق که ننوشته یا ترجمه نکرده. تازه خودِ دولت هم آنها را تایید کرده، یعنی شما میگویید بدون تایید چاپ شده اند؟
– آیا دیدن هر فیلم و سریالی را، “عاقلانه” بدانیم؟
– چه ربطی به کتاب دارد؟
– آن هم مثل کتاب، ممکن است، یک «علم» و یا «شبه علم» را به ما منتقل کند.
– بله دیدن هر فیلمی هم عاقلانه است چون به علمِ ما و یا ترشحِ آدرنالین بیشتر کمک میکند.
– آیا دوستی، با هر کسی جایز است؟
– چه مانعی دارد؟
– اگر دوستی با کسی باعث شرارت شود چه؟
– اتفاقا دوست شروراش بیشتر به دل می نشیند.(و خنده ی حاضران)
– من هرکتابی را نمی خوانم و فکر کنم هر کتابی و هر فیلمی ارزش وقت گذاردن ندارد.
– چرا؟
– چون پیامبر در دعایش گفته: خدایا از “علمِ بدون سود” و منفعت به تو پناه می برم.
– من فکر میکنم همکلاسی من به جایِ فکر، صرفا به یک دعایِ منسوب به پیامبر تمسک کرده.
– واقعا ما باید برای “علم بی سود” و منفعت وقت بگذاریم؟ ما آنقدر عمر نداریم که بخواهیم آنرا صرف این «آگاهی» ها و یا «شِبه اگاهی» هایِ بی منفعت کنیم.
– تو باید تجربه کنی. من از خواندنِ کتابهایِ … کلی لذت میبرم.
– سودی هم میبری؟
– همین لذت سود است دیگه. من عاشق کتابهای ژانر وحشت هستم. اکثرِ مطالعه و کتابخوانی من را همین کتابها ویا تماشای همین فیلم ها تشکیل میدهد.
– فیلم انابل را دیده ای؟..
🔷پس از کلی تلاش فهمیدم علت پافشاری اکثر اعضاء این توهم بوده که من فهمیده ام غالب آنها کتابهایی با ژانر وحشت خوانده و یا به اینکه تماشای فیلم های ترسناک را دوست دارند پی برده ام و از همین رو به نحوی حمایت از «بتِ ذهنی» آنها باعث شده تا علیرغم سوالاتی که پاسخ شان معلوم است به سفسطه دست بزنند. در یک کارگاه حدود ده نفر حدود فقط سه نفر معتقد بودند هر کتابی، هر فیلمی و هر دوستی ارزش وقت گذاشتن ندارد و باید از کسانی که تجربه دارند و یا با یاد گیری شیوه های نقد، ابتدا ببینند که آن آثار را مورد توجه قرار دهند یا نه.
✔️برای آنها توضیح دادم که یک قورباغه در قرار گرفتن در یک آب که دمای آن مناسب بدنش نباشد سریعا از آن آب بیرون می جهد در حالی که اگر او را در درون آبی قرار بدهیم که در آغاز حرارت آب با بدن اش هماهنگ باشد ولی به نرمی و در زمانِ طولانی آن را گرم کنیم، وقتی می فهمد آب داغ شده که دیگر فلج شده و باید زنده زنده پخته شود. در این مثال اشاره کردم که دیدن بعضی فیلم ها، سریال ها و خواندن بعضی از کتابها ممکن است همین کار را با ما انجام دهد. برای همین فکر کنیم قورباغه ایی عاقل هستیم که باید مدام دما سنجی داشته باشیم. دما سنج مادر کنار عقل سالم، دانشمندان و منتقدان خیر خواهی اند که بیرون ما هستند.
🔻والدین، جامعه و رسانه ها بنیادهایی را در ذهن فرزندان ایجاد میکنند که بعضی «ستونِ» پیشرفت و کشف و بعضی «بُت» هایی میشوند که اجازه ی بالیدن و رشد را از آدم میگیرد. در زمان شکستنِ بُت ها در آغاز اسلام، پیرزنان و پیرمردانی بوده اند که خود را در آن لحظات روی بت ها انداخته و حتی به خاطر بُت های شان کشته شده اند. در عصر حاضر هم بُت های ذهنی میتوانند اسباب هلاکت ما و فرزندان ما را فراهم کنند. یاد دادن نقد و واقع بینی و تکیه بر بدیهیات عقلی را باید به فرزندان ما بیاموزیم. تلاش ما در برپایی دوره های مکمل خلاقیت آن بود که فرزندان ما به سواد رسانه ایی و آنچه به آنها عرضه می شود آگاه ترشوند. البته نتایج در بعضی( به خاطر توجه شان به تکالیف) عالی و در بعضی، کمتر بوده ولی حداقل این ذهنیت را به کودکان داده که وقتِ شان را پای هر اثری، تلف نکنند.
🔷چند پیشنهاد:
✔️۱٫ چنان فضای گفت وگو را در خانواده تقویت کنید که از پیشنهادات و خوراک های پیشنهادی فکری کودکان نوجوانان تان در مدرسه و بیرون از خانه، با خبر شوید.
✔️۲٫ وقتی کودک شما بر اساسِ پیشنهاداتِ همسالانش خواست که کتاب و یا اثری را مشاهده و یا مطالعه کند، ابتدا آنرا بررسی کنید و یا نقد های منصفانه در مورد آنرا مطالعه فرمایید و سپس با او در این زمینه “گفت وگو” کنید و با طرح سوالاتی سعی کنید او را به حقیقت موضوع آشنا کنید.
✔️۳٫ گاهی اوقات یک فیلم را دانلود کرده و سپس خودتان را در جایگاه فرزندتان گذارده و در مورد آن سوال طرح کنید. مثلا فرزندِ شما به خاطر سفارش دوستانش قرار شده فیلم آنابل را از آپارات مشاهده کند . شما باید بدانید که ذهن فرزند شما احتمالا در باتلاقی گرفتار آمده که دست و پا زدن بی حساب و عصبانیت و محرومیت مشکلی را حل نمیکند، بلکه لازم است، در این با تلاق با او همراه شده ، خودتان را با طنابی محکم از بیرون مهار کرده و با لطافت و با طرح سوالات و به چالش کشیدن دقیق او را به واقعیت موضوع آگاه کنید. به او بفهمانید لزوما هرچه فیلم و نوشته میگوید صحیح نیست، مگر آنکه با عقل جور در بیاید. تازه در مسیر توسعه ی “عقل” باید مدتی نزد افراد «عاقل» شاگردی کرد، چه بسا سخنی در کتاب دین درست باشد ولی “عقلی” آنرا تفسیر کند که به امری “بی ارزش” و یا “کم ارزش” دلبسته و وابسته است.
✔️۴٫ مثال قورباغه و گرم شدن آرام تا حد پخته شدن را برای فرزندان تان بزنید و سپس اشاره کنید: والدین و دخالت آنها مثلِ دماسنجِ مداوم و یا محکی است که نیّت ها را به چالش و ارزیابی میکشد و والدین، دوستانِ واقعی فرزندان هستند و« هر کس نوید دهنده ی لذت به هر قیمتی باشد دوست ما نیست».
✔️۵٫ خودتان خوراک های فکری مناسب برای فرزندان تهیه کنید.
✔️۶٫ اگر با فرزند خود “گفت وگو” کردید و بر خلاف انتظارتان حتی از او «سفطسه» مشاهده کردید، آرامش خود را حفظ کرده و سوال خودتان را که او را به واقعیت نزدیک میکند، طرح نمایید و اگر همان لحظه نتیجه ندیدید عکس العملی که باعث مقاومت او شود نشان ندهید. “گاهی اوقات سخنان در زمانهای بعدی گوش داده میشود”. مهم آن است که سخن در ست را بیان کنید.
✔️۷٫ توجه به «معنویت» و “دین حقیقی”( و توجه به شرایع حقیقی) اکثرا بهترین محافظ و مراقبت بوده است کما اینکه در گفت وگوی بالا تمسک یکی از اعضا به دعای پیامبر او را به تاملی جدا از آنکه بقیه می نگریستند وا داشت، هر چند لازم است هم او را نیز از خطر دگماتیست (خود را حق مطلق بداند)حفظ کرد ولی به نظر میرسد او در مراقبت بهتری نسبت به همسالانش به سر میبرد.
https://t.me/sarveyasin

دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۷
مدیر