آذين وب

سيستم مديريت محتوا

طراحي سايت

طراحي وب

طراحي وب سايت

طراحي وب سايت

مدارس تیزهوشان؟؟؟؟؟

مدارس تیزهوشان؟؟؟؟؟
طرح مسئله توسط یکی از والدین:
“سلام
به وفور از شما در مورد عیوب مدارس خاص شنیده‌ام واینکه مدارس تیزهوشان نمونه دولتی و…..برای بچه‌ها مناسب نیست دختر من در مدرسه شاهد است و دختر خواهرم در تیز هوشان علت اصرار بعضی والدین از جمله من و خواهرم این است که در این مدارس به علت نظارت بیشتر اولیا وکادر مدرسه وجود رقابت و اولویت داشتن دروس به تفریحات فرزند ما از معضلات اخلاقی ویا بچه‌هایی که این مشکلات را ایجاد می کنند,دور می مانند یا حداقل برخورد را دارندتا ما هم فرصت بیشتری برای تربیت اخلاقی آنها داشته باشیم ویا با بالاتر رفتن سن بچه‌ها خطرات این دست مشکلات کاهش یابد.به نظر شما این نوع تفکر درست است یا غلط”؟.
پاسخ:
۱٫ مدارس تیز هوشان نزدیک به هفت دهه پیش در آمریکا راه افتاد و کفایت آن حدود سی سال پیش اعلام شده. یعنی مربیان تربیتی فهمیدند که این مدارس معایب اش بیش از منافع آن است. بیشتر رصد های صورت گرفته بر مبنای ارزیابی موفقیت خروجی های این مدارس بوده است.
۲٫ آنچه که من در این سالها مشاهده و مطالعه کردم چند نکته اساسی بود، پیش از ذکر انها باید اذعان کنم که با توجه به آسیب هایی که جدیدا در مورد نوجوانان مشاهده میکنم گاهی من نیز چون شما به این صرافت می افتم که سرگرم کردن نوجوانان و محصلان شاید به صرفه باشد ولی معتقدم بهتر است که راه هرگونه آسیب بعدی را با روش های بنیادی باید بست.
۱٫۲٫ اول از همه ایجاد روحیه رقابت ( ونه سبقت سالم) در این گونه مدارس اکثرا باعث پدید آمدن بیماری ها و افسردگی ها و حتی خود کشی شده است.
۲٫۲٫ به تبع رقابت جویی و منحصر بفرد گرایی در این مدارس، روحیه مشارکت در دانش آموزان آن پایین بوده است.
۲٫۳٫عدم فروتنی محصلان این مراکز هم برای خودشان و هم برای دیگران مایه ی درد سر بوده است.( مجددا ذکر کنم من منکر تربیت والدین زیرک نیستم، چه بسا ما در همین مرکز شاگردانی از همین مدارس داریم که متواضع تر از بقیه هستند ولی من میانگین مشاهداتم را عرض میکنم)
۲٫۴٫ به تبع مطالب فوق تربیت یافتگان این مدارس خود را متعلق به طبقه خاص میدانند و در اصطلاح برای خود “طبقه” قائل هستند. این نگاه در اول، از آنها تافته جدا بافته از خانواده و جامعه می سازد( که کلید مهاجرت و فرار مغزها از همین جا رقم می خورد)اگر قرار بر این باشد که محصلان این مراکز، بنا به دلایلی از یک مدرسه دیگر استفاده کنند اگر با طبقه آنان نخواند ممکن است به افسردگی و وازدگی شدید دچار شوند.
۲٫۵٫ متعاقب این نگاه که برتری را در مورد خود یک واقعیت اساسی شمرده اند مواردی بوده که به دلیل اخذ رتبه های پایین بعضی از محصلان این گونه مدارس در کنکور سراسری با توجه به ملامت های اطرافیان عواقب دشواری نیز به وجودآمده است.
۲٫۶٫ محصلان این مراکز گویی کتاب “بی شعوری” را خوانده اند و تحت تاثیر اش، تقریبا همه را به نحوی به بی شعوری در فکر و ذهن شان محکوم میکنند.
۷٫۲٫ من با بعضی از این محصلان الان رو در رو هستم که به دلیل تمرکز بر بعضی از دروس، فقط جهان را از آن طریق مشاهده می کنند. به زبان ساده بگویم که احاطه و نمره آوری ایشان در بعضی از دروس به آنها چنان اعتماد به نفسی داده که بعضا حتی بدیهی ترین امور را با روش خودشان انکار میکنند. من گاهی برای انکه به این افراد بفهمانم در حال سفسطه هستند باید از مثال های ریاضی استفاده کنم تا بفهمند. در این مدارس خاص به دروس ادبیات، هنر و علوم انسانی اصلا توجه نمی شود. این بی توجهی عواقب دشواری را در توسعه ی مفاهیم و معانی انسانی و الهی ایجاد خواهد کرد. اکثر شاگردان من که در آن مدارس بوده اند میانه شان با هنر، ادبیات، روابط اجتماعی و عاطفی وگذشته ی تاریخی شان خوب نبوده است. آنها گویی با هویت خویش بیگانه بوده اند چون مجموعه دروس فوق که در برنامه درسی موسوم به ” میراث فرهنگی” است نادیده گرفته شده است. این گروه افراد، لقمه های چرب و نرم و ارزانی هستند که بتوانند در دانشگاههای خارجی بیگاری کنند.(منکر این نیستم که بعضی از فرهیختگان ما در دانشگاههای خارجی رشد و نزج گرفته اند و کارکرد علمی شان برای بشریت مفید بوده است ولی واقعیت این است که اکثر مهاجرت کنندگان فقط در یک بخش محدوی بالنده بوده اند و شاید بالندگی علمی آنها در کشور ما بیشتر و بهتر می بود.)
۳٫ مواردی دیگری هم هست ولی به همین بسنده میکنم. دانستن مطالب فوق حداقل فایده ایی که دارد آن است که شما “آموزشِ” بعضی از دروس را به مدارس بسپارید ولی “پرورش” را خودتان شخصا با استفاده از مطالعه و مشاوره به عهده بگیرید.

یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۷
مدیر